Valikko Sulje

Hassuja uskomuksia ja muita myyttejä isännöintityöstä

Isännöitsijä ei vastaa koskaan puhelimeen!

Olemme pitkin päivää tilanteissa, joissa ei voi vastata heti puhelimeen – mm. kokouksissa. Todennäköisesti saat asiasi näppärimmin hoidettua asiakaspalvelumme kanssa. Pienet vikailmoitukset voi tehdä suoraan talohuoltoon, jolloin voit mm. sopia mahdollisesta huoneistossa käynnistä huoltomiehen kanssa. Saamme päivittäin paljon yhteydenottoja ja hoidamme niitä koko ajan 🙂

 

Isännöitsijä valitsi huoneistoni pieneen sähköhommaan omavaltaisesti sähkömiehen. Varmaan joku kalakaveri!!!

Pienten sähkö-, putki- ym. töiden tuntihinnat ovat hyvin pitkälti samalla tasolla. Noin 50-100 euron työtä ei ole järkevää ruveta kilpailuttamaan (eikä palveluntarjoajallakaan ole aikaa tehdä tarjousta tuon hintaluokan työstä), vaan ”keikan” saa se, joka hommaan voi tarttua järkevässä ajassa.

 

Miksi taloyhtiömme vastike on ainakin 1,50€/m2 kalliimpi, kuin naapurissa!?

Taloyhtiön hallitus laatii isännöitsijän kanssa talousarvion, jonka taloyhtiön yhtiökokous (eli osakkaat) vahvistaa. Taloyhtiöt ovat erilaisia: ne on rakennettu eri aikaan, ne voivat olla kerrostaloja, rivitaloja tai paritaloja. Korjaushistoria ja lämmitystavat vaihtelevat ja vaikuttavat vastikkeeseen. Toiset taloyhtiöt varautuvat hyvissä ajoin tuleviin remontteihin, ja keräävät ylimääräistä vastiketta. Eri taloyhtiöt ostavat eri palveluita (siivous, talohuolto, jne.). Lisää eroista voi lukea esim. osoitteesta https://sijoitusovi.com/taloyhtion-hoitovastike-voi-vaihdella-paljonkin-talosta-riippuen/

 

Isännöitsijä kaveeraa hallituksen kanssa ja maksaa niille kovaa palkkiota!

Taloyhtiön hallituksen valitsee yhtiökokous, ei isännöitsijä. Hallituksen mahdollisista palkkiosta päättää myöskin yhtiökokous.

 

Isännöitsijä ei vastaa tekstiviestiini viikonloppuna!!!

Paiskimme hommia arkisin, ja viikonloput lepäilemme. Ensisijaiset kanavat isännöitsijäntoimistoon ovat puhelin arkisin klo 9-15 ja sähköposti. Talohuollolla on 24/7 päivystys kiireellisiä asioita varten (esim. oven avaus yöaikaan). Hätätilanteessa oikea taho on aina 112.

 

Halapa on hyvä!

Ei välttämättä: yhden ihmisen työaika on rajallinen. Kun palkkio on maahan poljettu, joutuu isännöitsijä/talohuolto/siivooja haalimaan liikaa asiakkaita kattamaan kustannuksia, eikä asioiden hoitoon jää enää aikaa. Hälytyskellojen tulisi soida, jos firmalla ei ole tarjota muuta kuin halpa hinta.

Isännöinnin hintaan voi vaikuttaa myös isännöintitoimiston työntekijöiden koulutus. Ammatti-isännöinti tulisi nähdä sijoituksena, eikä rahareikänä: koulutettu isännöitsijä tuo aidosti säästöä tietämyksellään.

Halpa hinta ei myöskään edistä isännöintialan arvostusta.

 

Isännöitsijä päätti, että taloyhtiössä tehdään kallis putkiremontti!

Tämäpä onkin hauska myytti! Isännöitsijät tietävät remonteista paljon, koska ovat näiden projektien kanssa jatkuvasti tekemisissä. Remonttipäätökset esittää joka tapauksessa aina taloyhtiön hallitus, ja päätökset tekee taloyhtiön yhtiökokous, eli osakkaat. Eli tervetuloa yhtiökokoukseen (ja vaikka hallitukseen) vaikuttamaan!

Siinä ei ole mitään ongelmaa, jos isännöitsijä on havainnut jonkin toimijan hyväksi ja haluaa suositella tätä perustellen hallitukselle.

 

Taloyhtiömme maksaa isännöintipalkkiota, eli se sisältää asianajajan, siivoojan ja putkimiehen!

Nooh, paljon me osataan, mutta tuhattaitureita mekään ei olla 🙂    Voisi sanoa, että isännöitsijä on ammattiostaja, ja ratkaisemme työksemme taloyhtiön ongelmia: Kun rappukäytävä on likainen, ei isännöitsijä tule moppaamaan lattioita, vaan etsimme teille siivoojan. Vastaavasti tippuvaa hanaa kutsutaan fiksaamaan talohuolto tai putkimies.

 

Isännöitsijä = talonmies

Asian voisi muotoilla näin, että isännöitsijä tekee paperityöt ja talohuolto käytännön huoltohommat. Taloyhtiön ja huoltofirman välisessä sopimuksessa on yleensä päivystys 24/7. Ongelmatilanteessa (putkirikko, unohtuneet avaimet, vuotava hana jne.) tulee ottaa yhteyttä huoltoon.

 

Naapuri möykkää – miksi isännöitsijä ei tee mitään!

Hankalissa tapauksissa tulee aina ottaa yhteyttä poliisiin. Olipa päivä tai yö, isännöitsijällä ei ole valtuuksia poistaa esim. humalaisia taloyhtiön rappukäytävästä.

Häiriöön puuttuminen voi olla hankalaa: normaalia elämisen ääntä on pystyttävä kerrostalossa sietämään, eikä vaikkapa yöllisestä vessakäynnistä voi antaa huomautusta.

Lisäksi Suomen oikeusjärjestelmä takaa kaikille tasavertaisen mahdollisuuden kyseenalaistaa sekä tarpeen mukaan valittaa oikeusasteille väitetyn häiriön aiheuttamista, taloyhtiön hallituksen antamista varoituksista, ja niitä mahdollisesti seuraavista toimenpiteistä. Tämä kuuluu jokaisen suomalaisen oikeusturvaan saada tarvittaessa viranomaisen näkemys ja käsittely omalle asialleen. Toki, häiriötä kokevien kannalta tämä voi tuntua vain asian pitkittämiseltä, mutta järjestelemällä taataan jokaisen suomalaisen oikeuksien toteutuminen.

 

Isännöintitoimisto rahastaa isännöitsijäntodistuksella. Sehän tulostuu nappia painamalla!

Kaikki isännöitsijäntodistuksessa oleva tieto tallennetaan järjestelmään käsin: omistajan tiedot, maksumuutokset, huoneiston/taloyhtiön korjaukset ym. Todistus ei tule nappia painamalla, vaan sen eteen tehdään töitä: isännöitsijäntodistuksessa pitää näkyä huoneiston maksutilanne ja lainojen on oltava ajan tasalla. Isännöitsijä allekirjoittaa todistuksen ja on näin ollen myös vastuussa siinä mahdollisesti olevista virheistä. Se ei ole sellainen todistus, joka ikuisesti pysyy samana ja jonka voi kopioida valmiiksi ja vain printata. Jokainen isännöitsijäntodistus tehdään erikseen.

 

Häkkivarastooni on murtauduttu! Mitä isännöitsijä meinaa tehdä asialle!?

Rikosasiat kuuluvat poliisille.

 

Isännöitsijä suosii naapuriani, eikä asiaani oteta käsittelyyn!

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaalla on oikeus saada yhtiökokouksen päätettäväksi kuuluva asia yhtiökokouksen käsiteltäväksi. Osakkaan tulee esittää vaatimuksensa kirjallisesti ja niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää yhtiökokouskutsuun. Vaatimusta ei tarvitse perustella. Jotta osakas voi saada asian käsiteltäväksi, tulee asian kuulua yhtiökokouksen toimivaltaan. Hallituksen tai isännöitsijän yksinomaiseen toimivaltaan kuuluvia asioita ei voida siirtää yhtiökokouksen päätettäväksi.

 

Isännöitsijä sanoi, että talohuolto tulee korjaamaan keittiön hanan pian. No eipä ole näkynyt!

Talohuoltoyritys on isännöintitoimistosta erillinen yritys, ja talohuollon työntekijöillä on omat aikataulunsa ja työjärjestyksensä. Eli ilmoittaessasi havaitsemastasi viasta toimistollemme, emme valitettavasti pysty lupaamaan, milloin talohuolto saapuu korjaamaan vian. Tästä syystä asukkaan olisi hyvä ottaa itse yhteyttä talohuoltoon, jolloin käynnistä voi sopia suoraan huoltomiehen kanssa. Talohuolto, putkiliike, siivousfirma ym. vastaavat kukin omasta työnjäljestään.

Taloyhtiössä on monta toimijaa, ja päätöksenteko mm. remonttihankkeessa noudattaa tiettyä proseduuria, joten ikävä kyllä asiat harvoin tapahtuvat sormia napsauttamalla.

 

Olohuoneeni laminaatissa on tumma läikkä, onkohan se kosteusvaurio? Soitanpa isännöitsijälle, että hän tulee tarkistamaan sen.

Isännöitsijä ei lähtökohtaisesti suorita huoneistotarkistuksia. Ensisijainen taho tarkastamaan vikoja ja mahdollisia vuotoja on talohuolto. Mikäli epäilet sisäilmaongelmaa tms., ota yhteys terveystarkastajaan.

 

Miksi naapuri sai vesimaksujen tasauksessa palautusta ja minulle tuli lisälasku?!

Taloyhtiö perii joko kiinteää vesimaksua tai laskuttaa veden käytöstä kulutuksen mukaan yhtiökokouksen päättämällä hinnalla. Niissä taloyhtiöissä, joissa on huoneistokohtaiset vesimittarit, veloitetaan kuukausiennakkoa ja tehdään vesimaksujen tasaus kerran vuodessa tai asukkaan vaihtuessa.

Meillä on Suomessa vesistöä joka puolella, ja puhdasta vettä pidetään itsestäänselvyytenä. Ei ehkä tule ajateltua, että puhtaan veden toimittaminen suoraan huoneiston vesihanaan maksaa. Etenkin veden lämmittäminen on kallista; siihen kuluu noin 1/3 taloyhtiön lämmityskuluista.

Huoneistokohtainen vesimittari on oikeastaan ihan kelpo kapine! Käytäntö, että vesimaksuista veloitetaan käytön mukaan, on oikeudenmukainen. Ken tykkää läträtä vedellä, maksaa siitä enemmän.

Jokainen meistä käyttää vettä eri tavalla: joku tiskaa käsin ja joku nakkaa tiskit uutuutta hohtavaan astianpesukoneeseen (joka käyttää vettä hyvin tehokkaasti). Toinen asukas käy viileässä suihkussa kerran viikossa ja toinen kuumassa kylvyssä kaksi kertaa päivässä. Huoneistot maksavat kuukausittain eri summat vesimaksuennakkoa. Näistä syistä tasauslaskua on turha vertailla naapurin kanssa.

 

Pitääkö minun olla taloyhtiön kokouksessa maski päällä?

Haluamme taata työntekijöillemme terveellisen työympäristön, sekä turvata työnteon. Näistä syistä toimistollamme asioidessa on käytettävä maskia. Suojaat sekä itseäsi, että toimistomme työntekijöitä. Toivomme asiointia toimistollamme ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostilla toimiston aukioloaikoina vallitsevasta tilanteesta johtuen.