Aika harvassa lienee instituutiot, joille kaikki maailman tieto päivittyy automaattisesti. Tästä huolimatta yllättävän useinkin törmäämme tilanteisiin, joissa oletetaan, että maagisesti joku henkiolento kertoo isännöitsijätoimiston väelle asioita. Ennen kuin tällainen henkiolento jostain ilmaantuu tai startupyrittäjät keksivät uuden innovaation, tarvitsemme vielä osakkailta ja asukkailta tietoja.
Tässäpä koostetusti alkuvuoden kärkisijat.
”Palauttakaa sille tilille, mistä maksu on tullut”. Meillä ei näy maksajan tilinumeroa, joten emme pysty palauttamaan maksuja automaattisesti. Mikäli kysymme tilinumeroa, se tarkoittaa sitä, ettei meillä tilinumeroa entuudestaan ole. Mikäli tilinumerosi on vaihtunut, myöskään se ei automaattisesti päivity meille. Kannattaa siis tarkastaa esimerkiksi tasauslaskulla (mikäli saat palautusta) oleva tilinumero ja olla yhteydessä, mikäli tili ei enää ole käytössä.
”Miksi minulle ei ilmoitettu maksumuutoksista/Miksi ette soittaneet minulle ennen maksumuistutuksen lähettämistä”. Valitettavasti resurssimme ei riitä siihen, että informoisimme jokaista osakasta erikseen maksumuutoksista tai soittaisimme ennen karhukirjeen lähettämistä. Annankin nyt uuden vuoden kunniaksi ilmaisen vinkin: laskut kannattaa tarkastaa ennen maksamista! Taloyhtiön maksut ja laskut eivät ole poikkeus: tarkasta ennen maksua. Luethan ne taloyhtiön lähettämät lippulappuset, niin pysyt perillä monesta asiasta! Valitettavan usein kuulee fraasiin ”en minä jaksa niitä tiedotteita lukea”.
Taloyhtiön kulut juoksevat koko ajan ja jokaisen osakkaan on kulujen kattamiseen osallistuttava säännöllisesti. Muuten ei hyvä heilu, ainakaan pitkässä juoksussa. Mikäli syystä tai toisesta jossain kuussa onkin rahavarannot hieman huonommalla tolalla, voi pyytää maksuaikaa tai neuvotella maksueristä. Kun on ajoissa reilusti yhteydessä ja kertoo tilanteen, joustamme kyllä mahdollisuuksien mukaan.
”Eikö vuokralainen ole ilmoittanut muutostaan. Lupasi ilmoittaa”. Toivomme, että vuokranantajat toimittavat meille vuokrasopimuskopion tai vuokralaisen tiedot asukasmuutostilanteissa. Tiedot eivät automaattisesti päivity väestörekisterikeskuksesta. Vaikka vuokralainen lupaa olla meihin yhteydessä ja tehdä muuttoilmoituksen, aika usein se unohtuu ja sitten ihmetellään, kun ei asukastiedot ja maksut ole ajan tasalla. Pieni vaiva osakkaalle, mutta säästää kaikkien aikaa ja turhaa selvittelyä, kun muutoksista ilmoittaa ajantasaisesti ja oma-aloitteisesti.
”- On se kumma kun ei mitään tapahdu! On huonosti hoidettu asiat. -Oletko ilmoittanut asiasta? – En.” Tässäpä elävä esimerkki arkipäiväisestä keskustelusta. Asioita ei voida korjata, jos niistä ei tiedetä. Jos siis huoneistossa on kylmä, autonlämmitystolppa ei toimi tai taloyhtiössä on häiriöitä niin kannattaa reilusti ottaa puhelin käteen ja soittaa. Jos jutteleminen hirvittää, voi aina laittaa sähköpostia. Häiriöilmoitukset tulisi laittaa aina kirjallisesti. Huoltoon liittyvissä asioissa kannattaa olla suoraan yhteydessä huoltoyhtiöön, maksumuutoksissa ja -kyselyissä , saunavuoro- ja autopaikkavarauksissa auttaa asiakaspalvelumme ja muissa huolissa ja murheissa (mielellään taloyhtiöön liittyvissä) voi olla yhteydessä isännöitsijään.
Ja viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä:
”Miten tämä vesilasku voi olla näin iso? Enhän minä käytä vettä. Vastaa omakotitalon kulutusta!”
Talot eivät käytä vettä vaan siellä asuvat ihmiset. Vesimittarit ovat lahjomattomat, niin hyvässä kuin pahassakin. Monelle tulee yllätyksenä se, miten paljon vettä käyttää, kuinka kallista vesi on ja miten suuri vaikutus omilla käyttötottumuksilla on. Etenkin jos on asunut aiemmin talossa, jossa ei ole mittareita ollut tai sitten joku muu on vesilaskusta huolehtinut. Pienet arkiset teot merkitsevät paljon, etenkin kylpyhuoneen puolella: lyhennä suihkuaikaa, laita hana kiinni saippuoinnin ja hampaiden pesun ajaksi ja vaihda lämmin kylpy (mikäli kuulut niihin onnellisiin, jotka omistavat kylpyammeen) lyhyeen suihkuun. Jo minuutti suihkussa kuluttaa 15 litraa vettä, josta 60 prosenttia on lämmintä. Lämmin vesi on kalliimpaa, joten erityisesti sen käyttämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Vuotava vessanpönttö jää helposti huomaamatta, mutta voi aiheuttaa ikävän lisän vesilaskuun. Ilmoita tiputtavista hanoista ja vuotavista vessanpöntöistä heti huoltoon. Vesilaskuja ei kannata vertailla naapurin kanssa. Kulutus on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa moni tekijä. Toinen pesee pyykkiä joka päivä, toiselle riittää kerta viikossa. Toinen käy suihkussa uimahallilla, toinen kotona. Toisella on astianpesukone, toinen tiskaa käsipelillä. Asioita kun tarkastelee hieman tarkemmin, voi isoon laskuun löytyä ihan luonnollinen selitys. Mittarilukemat voidaan tarkastaa ja toki joskus selitys isoon laskuun voi löytyä virheellisesti ilmoitetuista lukemista tai mittarin toimimattomuudesta. Kerrat, joissa tarkastus olisi johtanut laskun korjaukseen, ovat harvinaisia poikkeustapauksia. Mittarin tarkastuspyynnöissä on myös hyvä huomioida, että mikäli mittari toimivat oikein eikä lukemavirheitä ole, voidaan asukkaalle osoittaa lasku turhasta tarkastuskäynnistä.
Näiden mietteiden myötä on hyvä toivottaa kaikille lempeää, toivontäyteistä ja kaikin puolin mukavaa vuotta 2025.
– Tiina Männikkö, isännöitsijä ITS IEAT